Waarom gezonde darmen belangrijk zijn voor je hormoonbalans!

Hoe belangrijk is het om een gezonde darmflora te hebben? En wat maakt dat de gezondheid van de slijmlaag gelegen in de darmen belangrijk is? Hoeveel invloed heeft de gezondheid van de darmen eigenlijk op onze hormoonhuishouding?

Allemaal vragen waar, door verschillende onderzoeken, steeds meer duidelijkheid over komt.

De status van je darmen, gezond of ongezond, heeft veel invloed op je hormoonbalans.

Er gebeurt veel in de darmen, denk hierbij aan:

  • het reguleren van oestrogeen spiegels. Studies laten zien dat dysbiose in de darmen de kans op oestrogeen gerelateerde aandoeningen zoals PCOS en endometriose verhogen.
  • er worden belangrijke hormonen en neurotransmitters (hormoonachtige boodschapperstoffen) aangemaakt in de darmen. Denk hierbij aan serotonine: verantwoordelijk voor onder andere een gelukkig en blij gevoel, maar ook voor een fijn dag en nacht ritme. Serotonine wordt voor 90% in de darmen aangemaakt! (Banksota, 2018).
  • Via de darmen worden voedingsstoffen opgenomen, wanneer dit niet goed lukt ontstaan er tekorten en disbalansen. Voor een gezonde hormoonhuishouding is het van belang dat er voldoende voedingsstoffen beschikbaar zijn.

Verschillende symptomen kunnen wijzen op een verstoorde darmgezondheid, zoals:

  • spijsverteringsproblemen (opgeblazen gevoel, winderigheid, obstipatie of diarree)
  • huidproblemen zoals eczeem of psoriasis
  • intoleranties
  • problemen met het immuunsysteem (70% bevindt zich in de darmen! (J. Hopkins, 2021))
  • sombere gevoelens
  • veranderingen in gewicht

Soms zijn het klachten waarbij je niet meteen de link legt met de darmen zoals; vaak hoofdpijn, stemmingswisselingen, cravings en vergeetachtigheid.

Op de lange termijn kunnen er vervelende aandoeningen ontstaan naar aanleiding van een verstoorde darmgezondheid. Het kan bijvoorbeeld leiden tot een vette lever, diabetes type 2, chronische vermoeidheid, trage schildklier en andere auto-immuun problemen. 

10 tips:

  1. Appel cider azijn toevoegen aan je voedingspatroon om de goede darmbacteriën te boosten!
  2. Voeding speelt een belangrijke rol. Kies zoveel mogelijk voor voedsel met veel nutriënten en het liefst biologisch.
  3. Neem af en toe een probiotica supplement (zelf neem ik af en toe een kuur van deze). Het zit ook in voedingsmiddelen zoals yoghurt, zuurkool, kefir en kimchi.
  4. Eet langzaam en kauw goed op je eten!
  5. Wees voorzichtig met het slikken van antibiotica. Slik dit alleen wanneer écht nodig en altijd in combinatie met een probiotica. 
  6. Beperk alcohol inname. Alcohol kan de darmen flink irriteren en de darmflora aantasten. 
  7. Zorg voor voldoende prebiotica. Prebiotica voedt de goede bacteriën. Denk hierbij aan groente en fruit zoals bananen, pistache noten, asperges, knoflook, haver, quinoa en chia zaad. Good to know: slechte bacteriën gaan heel goed op suikers. 
  8. Blijf voldoende drinken! Niet alleen kraanwater maar ook andere bronnen van vocht.
  9. Plan voldoende ontspanningsmomenten in! Stress heeft veel invloed op de darmflora. Denk aan: puzzelen, wandelen in de natuur, schrijven, een massage of een instrument bespelen.
  10. Neem contact met mij op om samen te kijken naar jouw gezondheid! Bijvoorbeeld met behulp van een EMB test. Klik hier voor meer informatie óf stuur een mailtje naar info@jouwhormonen.nl. Hope to see you soon!

‘You are meant to feel amazing in your body. The key to unlocking this feeling is to align with your unique flow.’

Laat een reactie achter

Voordat uw reactie wordt geplaatst, zal deze worden gecontroleerd