Naar inhoud

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Verbind met ons

Ontvang heerlijke recepten, gave aanbiedingen en behulpzame blogs direct in je mailbox.

Artikel: Wat doet 'blauw licht' nou écht met je gezondheid?

Wat doet 'blauw licht' nou écht met je gezondheid?

Wat doet 'blauw licht' nou écht met je gezondheid?

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat het belangrijk is om minimaal 1 uur voordat je gaat slapen blauw licht te vermijden. Maar wist je ook dat blauw licht meer dan alleen je slaappatroon verstoord?

Waarom is licht belangrijk?

Blauw licht geeft je hersenen een seintje, blauw licht geeft je lichaam een signaal dat het actief en alert moet zijn, dit gebeurt bijvoorbeeld ook wanneer je de zon ziet opkomen. Daarnaast zorgt het voor een hongerig gevoel, je moet immers voldoende energie hebben gedurende de dag. 

Goed om te weten: blauw licht is dus belangrijk voor onze biologische klok. De frequentie van het licht is hierbij belangrijk.

Wanneer de zon ondergaat zorgt het lichaam dat er melatonine (ons slaaphormoon) wordt aangemaakt. Je wordt hier slaperig van en voelt je daardoor meer ontspannen.

Blauw licht wordt gebruikt om elektronische apparaten zoals tablets, telefoons en computers te verlichten. Helaas zorgt dit licht voor meer problemen dan we doorhebben.. Wat vrij bekend is, is dat het met name in de avond voor een verstoorde melatonine (slaaphormoon) aanmaak zorgt. Doordat we minder melatonine aanmaken slapen we minder diep. Slaap is zo ontzettend belangrijk, onder andere omdat er dan allerlei herstelprocessen plaatsvinden!

Good to know: nu we meer tijd binnen spenderen (herfst en winter) neemt de gemiddelde schermtijd ook toe.

Maar dat is niet alles! Blauw licht kan ook zorgen voor:

1. Het immuunsysteem verstoren

Melatonine speelt een belangrijke rol bij het immuunsysteem. Melatonine is een antioxidant. Wanneer de melatonine aanmaak verstoord wordt door blauw licht, heb je bijvoorbeeld meer kans op laaggradige ontstekingen in het lichaam. 

2. Je ogen worden overbelast

Je ogen zijn niet gewend om continu te worden blootgesteld aan het blauwe licht.

Je kunt je voorstellen dat sommige mensen al gauw op 8 uren schermtijd!! per dag zitten. Wanneer je achter een computer werkt, je telefoon regelmatig checkt en ’s avonds tv kijkt kom je hier al snel aan.. Het schijnt dat dit schade kan aanrichten aan cellen in je netvlies en hoornvlies. Het zorgt voor droge ogen en vermoeide ogen. Blauw licht wordt ook in verband gebracht met de toename van bijziendheid bij kinderen die veelvuldig blootgesteld worden aan elektronische schermen (Czepita, 2010).

3. Huid gezondheid

Deze is iets complexer. Er zijn onderzoeken die laten zien dat blootstelling aan blauw licht kan zorgen voor huidcel beschadiging (Lorrio, 2020) maar ook dat blauwlichttherapie gunstig is gebleken bij behandeling van acne.

Wat nu??

Het vermijden van elektronische apparaten is tegenwoordig eigenlijk onmogelijk. Er zijn gelukkig wel een aantal manieren waarmee je de negatieve effecten kunt verminderen. 

- Voeding met veel antioxidanten

Denk aan: pompoen, asperges en groene groentes. Deze voedingsmiddelen bevatten een antioxidant genaamd: zeaxanthin. Dit antioxidant is erg belangrijk voor de gezondheid van de ogen. Sommige studies laten zien het kan helpen om deze stof bij te suppleren (Buscemi, 2018). Tip: dit e-book bevat veel verschillende voedende recepten!

- Optimaliseer je lichtomgeving

Het blauwe licht komt niet alleen van je elektronische apparaten. Ook lampen in huis geven blauw licht. Kies daarom voor lampen met een warmer licht, meer naar het oranje toe. Zorg ervoor dat je de lampen ’s avonds niet te vel hebt staan. Een dimmer kan handig zijn.

- Een bril met een blauw licht filter (met name in de avond)

Deze brillen kunnen je ogen beschermen. Onderzoek laat zien dat het dragen van een bril met blauw licht filter je zicht en de kwaliteit van slaap kunnen verbeteren (Downie, 2019).

- Zet je device op nachtstand

Het is vaak mogelijk om je laptop of telefoon op nachtstand te zetten, hierdoor wordt het beeld minder ‘blauw’.

Blauw licht kan ongemerkt klachten veroorzaken. Het is onmogelijk om het te vermijden, maar er zijn wel kleine dingen die je kunt doen om de blootstelling aan blauw licht te verminderen. Hierdoor bescherm je je slaappatroon, je ogen, je huid en je immuunsysteem zoveel mogelijk.

Laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.

Lees meer

Waarom gezonde darmen belangrijk zijn voor je hormoonbalans!
darmflora

Waarom gezonde darmen belangrijk zijn voor je hormoonbalans!

Hoe belangrijk is het om een gezonde darmflora te hebben? En wat maakt dat de gezondheid van de slijmlaag gelegen in de darmen belangrijk is? Hoeveel invloed heeft de gezondheid van de darmen eigen...

Meer informatie
Gevulde hormoonproof champignons

Gevulde hormoonproof champignons

Deze hormoonproof gevulde champignons zijn niet alleen heerlijk, ze bevatten ook ontzettend veel gezonde voedingsstoffen. Heerlijk voor bij het avondeten of tijdens de lunch, maar ook heerlijk als ...

Meer informatie