5 voedingsmiddelen om je vruchtbaarheid te boosten

Je voorbereiden op een zwangerschap is niet nieuw maar voor veel vrouwen wel onbekend.
 
Voor onszelf zorgen ziet er wellicht wat anders uit dan wat onze voorouders deden bij het voorbereiden op een zwangerschap. In een maatschappij waar alles snel moet, we vaak gehaast zijn, waar we proberen alles onder controle te houden is het belangrijk om het lijf optimaal te voeden.
.
Voeding met veel nutriënten zijn hierbij het allerbelangrijkste, omdat deze als het ware ‘geroofd’ worden bij veel (onbewuste) stress. Een supplement kan een mooie toevoeging zijn, dit omdat de voedingswaarden in voeding anders zijn dan vroeger, maar ze mogen nooit dienen als vervanger van nutriënt rijke voeding.
.
Focus je op voedsel welke voedzaam en goed opneembaar is voor het lijf. Voedsel met veel mineralen, vitamines, voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten. Wat ik namelijk regelmatig voorbij zie komen in mijn praktijk is dat vrouwen óf te weinig eten, of voldoende calorieën binnenkrijgen maar onvoldoende voedingsstoffen nuttigen, waardoor je je lijf niet optimaal voedt. 
.
5 superfoods voor het voorbereiden van een zwangerschap
  1. Eigeel - eigeel is een geweldige bron van choline, folaat (actief foliumzuur), vitamine D en B12. Kies wel voor een biologische variant. Bak het eigeel niet helemaal door, maak een spiegelei.
  1. Bijenpollen - bijenpollen zijn gelinkt aan een verhoogde vruchtbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat bijenpollen door hun hoge voedingswaarde in staat zijn de eisprong te stimuleren. De perfecte bron van B vitamines, enzymen en mineralen zoals kalium.
  1. Wilde bosbessen - bevatten fytonutriënten boordevol antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen! Het zijn effectieve ontgifters van zware metalen. Anthocyanine - een natuurlijke verbinding die bosbessen hun rijke kleur geeft, blijkt een erg nuttig voor de voortplantingsorganen (bij vrouwen én mannen).
  1. Spruit- en kiemgroenten - ze zijn perfect voor het in evenwicht brengen van hormonen. Ze bevatten veel mineraal zouten en B vitamines, waaronder B11 = foliumzuur (belangrijk!). Heerlijk voor op een belegd broodje of een zelf gemaakte soep.
  1. Asperges - asperge bevat verbindingen van fytochemicaliën, zoals chlorofyl en luteine, die een belangrijke rol spelen bij de reiniging van organen zoals de lever, milt en nieren. Ze dragen ook bij aan een goede PH waarde in het lichaam door schadelijke zuren uit het lichaam te drijven.
Wist je dat glucose bronnen erg belangrijk zijn voor het voortplantingssysteem? Denk hierbij aan bronnen zoals fruit, kokoswater en honing.
 
Het is belangrijk om voldoende te variëren en daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer voedingsmiddelen die de vruchtbaarheid kunnen ondersteunen! In mijn praktijk ondersteun ik wekelijks vrouwen met een zwangerschapswens. Mocht jij dit ook graag willen dan kun je via info@jouwhormonen.nl contact met me opnemen voor het maken van een afspraak of voor informatie.
.
Overige tips:
  • Hormonal Flow kruidenthee (klik hier)
  • Vitakruid multi dag & nacht Mama (klik hier) of vloeibare omega 3 (stuur een mailtje naar info@jouwhormonen.nl voor meer info over deze olie)
  • Om je zenuwstelsel te kalmeren en de vruchtbaarheid te stimuleren: online sessie (klik hier)
De volgende keer verschijnt er een blog over hoe mannen met behulp van voedsel hun vruchtbaarheid kunnen ondersteunen. Nét zo belangrijk!
.
Liefs - Ilv

Laat een reactie achter

Voordat uw reactie wordt geplaatst, zal deze worden gecontroleerd